joi, 6 decembrie 2012

Costel Mustaretz din Calimanesti-Vaslui, un sharlatan desavirsit

Cam inainte sa mi se sparga minunatul meu cotetz personal, m-a vizitat un ins din Calimanesti, un sat aflat peste deal de Lalesti, care mi-a adus o carutza. Cum aveam incredere in el, caci prietenul meu Petrica imi vorbise de bine de el, nu m-am uitat ca lumea la jaful pe care mi-l prezenta, asa ca i-am dat un avans de un milion, urmind sa-i mai dau dupa 15 ale lui noiembrie inca un milion.
Dar cind am cercetat mai bine mormanul de fiare pe care mi-l adusese, am constatat ca nu numai ca puntea din fatza era rupta complet, dar era luata de la alta carutza si nu se potrivea cu cea din spate, si am aflat apoi ca butucii din spate erau foarte uzatzi, practic impracticabili. Imi spusese ca are rulmentzii din spate distrusi -puteam sa-i schimb, dar jaful pe care mi l-a adus nu facea doi bani, decit cu foarte mare cheltuiala.
Am luat tzeapa, ce mai. Si dupa aia a venit sa ii dau si restul. Imi venea sa-i dau cu un par in cap, dar a scos carutza pe bucatzi in drum, si stiam ca nu mai recuperez avansul niciodata, asa ca i-am mai dat 90 de franci si l-am dat dracu'.
Si spunea, nenorocitul, ca pot sa lucrez cu ea, ca pot sa aduc lemne si sa-mi scot banii, si ma implora cu ochisorii lui verzulii...
Dar totzi Mustaretzii din Calimanesti sint de ocupatzie geambasi de cai, si de obicei vind cit mai scump niste mirtzoage, fie slabe, fie naravase, si nu e bine sa faci afaceri cu ei. Asa ca pe viitor n-or sa mai vada o para de la mine, dar nu puteam sa iau o tzeapa asa de urita, fara sa-i platesc pe masura mustaretzului.
Sa stie deci toata lumea ca Mustaretz Costel inseala oamenii, si sa se fereasca sa mai faca afaceri cu el sau cu fratzii lui. Amin !

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu