joi, 12 aprilie 2012

Despre Lalesti (I)

Lalestiul asta este un sat destul de mic, desi nu e doar un catun, aflat cam intre Barlad, Vaslui si Bacau, situat in comuna Puiesti, si lipit de judetzul Bacau. Are un relief de podish inalt, verdeatza cit cuprinde, izvoare foarte multe, si cu apa exceptzionala, pashuni, paduri si locuri arabile din belshug. Eu am mostenit o casa a bunicului meu, fost invatzator in localitate, si m-am retras din cauza plaminilor, care-mi faceau mizerii pe la Bucuresti. Aerul e foarte bun, iar zona este foarte nimerita din punct de vedere climatic: nici o seceta inca nu a reusit sa doboare Lalestiul, asa cum a facut-o prin alte partzi. Locuitorii traiesc din agricultura, aproape in exclusivitate, agricultura destul de ...bio, din cauza saraciei. Se cresc foarte multe vite, dar si ovine si caprine, caci zona e bogata in nutretz. Ca plante specifice se cultiva mai ales porumb. Dar si floarea-soarelui,fasole de cimp,griu, lucerna,varza,... Dar si legumicultura ar merge, iar cei instaritzi mai pun si soia, rapitza,ovaz,etc.. Satul e destul de linistit, desi se fura -inca -prea mult, caci nobila "politzie" locala mai mult ocroteste hotzii, decit sa-i prinda. De altfel, va voi prezenta ceva cazuri reale, care sa va faca sa plingetzi o tzira dupa banii pe care vi-i smulge Fiscul cu atita nesimtzire in fiecare an. Dar asta mai tirziu. Oamenii nu se mai tzin dupa portul vechi, desi imi par destul de habotnici -cind au interes- , insa sint de un fatalism ingrozitor, ceea ce-i face sa se bazeze mai mult pe intimplare decit pe fortzele proprii, mai ales in ceea ce priveste politica si administratzia. Unii s-au mai desteptat, dar nu au avut nici o influentza asupra celorlaltzi, asa ca a cam fost in van. Se practica la greu smecheria de borfash, si cuvintul dat nu are nici o valoare. Banul in schimb este argument suprem... (va urma...)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu